Project Description

DATERRA

BOURBON

Een stabiel klimaat met droge winden, warme dagen en verfrissend koele nachten. Het klinkt als het ideale vakantieland, maar is in feite de perfecte plek om geweldige koffie te verbouwen. Midden in deze Cerrado-regio liggen dan ook de Daterra plantages. Gestart in 1976 door de nazaten van Italiaanse immigranten, een familie waarbij zowel ondernemerschap als duurzaamheid in het DNA zit. Daterra – wat vrijvertaald “From the earth” betekent – bestaat inmiddels uit 216 plantages met een totale oppervlakte van 6.000 hectare. Alle plantages zijn gelegen op zo’n 1.000 tot 1.200 meter hoogte.

De Cerrado-regio is één na grootste ecosysteem van Brazilië: de Cerrado. Net als de Amazone is dit savanne-achtige gebied een hotspot voor biodiversiteit, met dierensoorten die nergens anders ter wereld voorkomen. Op de Daterra-koffieplantages zijn zeldzame papegaaien, uilen, jaguars en zelfs reuzenmiereneters gezien. Helaas is slechts 1,5 procent van de Cerrado beschermd natuurgebied. Dat betekent dat overleving van de unieke biodiversiteit afhankelijk is van private initiatieven. Eén daarvan komt van de koffieboeren van Daterra.

Isabela Pascoal van Daterra vertelt:
”We stellen kwaliteit en duurzaamheid in alles centraal. Wist je dat Daterra de eerste duurzame koffieboerderij van Brazilië had? In 1999 ontvingen we onze ISO 14001-certificering en in 2003 de Rainforest Alliance-certificering. Op onze plantages zijn 150.000 inheemse bomen gepland; van de 6000 hectare is ongeveer 3250 hectare beschermd.” 

De Bourbon Collection van Daterra is een mix van Yellow en Red Bourbon (Arabica) die worden geplukt van april tot augustus. De bessen worden via de honey processed-methode worden verwerkt, waarbij de bonen direct na het pulpen te drogen worden gelegd. Doordat de koffie niet gewassen wordt geven de restanten van het vruchtvlees de boon een zuiver, zoet en fruitig smaakprofiel. De bonen worden vervolgens zowel mechanisch als op de patio in de zon gedroogd en uiteindelijk gesorteerd op grootte, dichtheid en kleur.

Voor het branden van deze koffie maken wij gebruik van de Probatone 12, een luchtgekoelde 10kg specialty-brander van Duitse makelij die geroemd wordt om zijn consistentie. De koffie heeft een unieke brandcurve die nauwkeurig wordt gevolgd en op kleurcode wordt gecheckt. Door de koffie wekelijks te branden kunnen we optimale versheid garanderen.

Type branding: espresso

Receptuur:
1 op 3 (bv 15 gram gemalen koffie op 45,9 gram gezette koffie)

Doorlooptijd:
20 – 25 seconden

Temperatuur:
94,5°C (gebaseerd op een Dalla Corte espressomachine)

Smaakomschrijving:
Cacao en komijn

Smaakbalans en mondgevoel:

De Daterra koffie kwamen we voor het eerst op het spoor in 2008. Liesbeth Sleijster Café De Blonde Pater wist zich in 2008 door het winnen van het Dutch Barista Championship te plaatsen voor het World Barista Championship (WBC). Om indruk te maken op de jury, was er behoefte aan een bijzondere en onderscheidende koffie. Speciaal voor dit kampioenschap gingen we op zoek en kwamen we uit in Brazilië, op de Daterra plantages. Dat jaar wist Liesbeth met deze bijzondere koffie een 3e plek te bemachtigen in het WBC.

In 2015 was het opnieuw prijs. Vanwege het succes in 2008 besloot De Blonde Pater om de Daterra koffie als vaste koffie in de molens te gaan gebruiken. Niet lang nadat we gezamenlijk de beste brandcurve en het optimale zetprofiel hadden bepaald, kwam de jury van de Misset Horeca Koffie Top 100 langs en bekroonde De Blonde Pater met haar Daterra koffie tot beste koffie van Nederland 2015!

POSITIVE IMPACT DEVELOPMENT MANAGER
ISABELA PASCOAL BECKER (43)

– DATERRA COOPERATIVE –

I am the second generation of the family in the coffee business and joined the farm in 2003 as a Marketing and Sales coordinator. In 2007 I stepped back to also coordinate our family foundation. At present, I have 2 roles: I am responsible for Positive Impact Development at Daterra and at Educar Foundation.

Coffee is definitely one of my passions because it blends nature with people. It blends a coffee farm from a very distant area with the different countries and culture and it is one of the most tasteful and social beverages.

One of my dreams is that growing coffee becomes one of the positive drives to improve social and economic conditions around the world. And that education should be treated as a relevant tool.

“My dream is that coffee becomes one of the positive drives to improve social and economic conditions around the world”

MAAK KENNIS
MET BEST COLLECT

CONTACTFORMULIER

Wilt u het koffieniveau binnen uw horecazaak graag naar een hoger plan tillen? En zoekt u hiervoor een vernieuwend en vooral onderscheidend koffieconcept? Neem dan contact met ons op en laat u inspireren!